دسته بندی نشده

برنج فجر چیست؟

پس از آزمایش برنج خزر و پیشنهاد آن به کشاورزان کمبود عطری بودن این برنج اصلاح شده به شدت مشاهده می‌شد که بالاخره در سال ۱۳۷۶ برنج فجر توسط موسسه تحقیقاتی برنج کشور مورد آزمایش قرار گرفت و کشاورزان معرفی شد.

برنج فجر چیست؟
برنج فجر یکی از اقلام پرمحصول برنج است که توسط موسسه تحقیقاتی برنج کشور در راستای بهبود بهره وری برنج معرفی شد. این برنج اصلاح شده نیز حاصل تغییر ژنتیکی برنج های ایرانی با کیفیت است .یکی از کاستی‌های برنج خزر و سایر برنج های پر محصول اصلاح شده عطری نبودن آن است که خوشبختانه در این برنج تا حدودی بهبود پیدا کرده است.

خصوصیات و ویژگی های برنج پرمحصول فجر
دانه این برنج پر محصول پس از برداشت ۸.٠٢ و عرض آن ۱.۹ میلی متر است که می‌توان گفت حدود یک میلی متر از برنج پرمحصول خزر بلندتر است که بعد از پخت نیز بلند تر خواهد بود.
قد این برنج بعد از پخت به صورت متوسط ۱۰.۳ میلی متر خواهد بود.
رنگ برنج پرمحصول فجرسفید کدر است و ظاهر آن شبیه به خنجر سمت انتهای آن تا سر برنج باریک می‌شود.

استان و شهر هایی که برنج فجر در آنها کاشته می‌شود
عمدتا این برنج در استان گیلان تولید می‌شود اما در استان مازندران نیز در شهر آمل از این برنج در شالیزارهای خود استفاده می کنند.

قیمت برنج فجر
برنج فجر جزو برنج های پر محصول و عطر کمی بعد از پخت دارد و قابل مقایسه با برنج های باکیفیت ایرانی نیست به همین دلیل دارای قیمت پایین‌تر است. این برنج به دلیل عطر کم و پخت ضعیف مناسب مهمانی ها و مجالس نخواهد بود ولی میتواند ر غذاهایی مانند شیربرنج و شله زرد و مانند اینها استفاده کرد.
قیمت این برنج به صورت یکسان نیست شما می‌توانید قیمت تمامی برنج های بازار را در بخش لیست قیمت به روز برنج مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *